علوم غریبه و ماوراءالطبیعه در قرآن کریم: اسرار پنهان و جذابیت‌های آن

بازدید: 535 بازدید

علوم غریبه و ماوراءالطبیعه در قرآن کریم: اسرار پنهان و جذابیت‌های آن

علوم غریبه و ماوراءالطبیعه در قرآن کریم: اسرار پنهان و جذابیت‌های آن
علوم غریبه و ماوراءالطبیعه در قرآن کریم: اسرار پنهان و جذابیت‌های آن

علوم غریبه و ماوراءالطبیعه در قرآن کریم اسرار پنهان و جذابیت‌های خاص خود را دارند. این مقاله به بررسی علوم غریبه و ماوراءالطبیعه در قرآن کریم می‌پردازد و اسرار پنهان آن‌ها را باز می‌کند.

قرآن کریم کتابی است که حاوی دستورات و رهنمودهای الهی است که برای بهبود زندگی مردم و ارتقای جامعه انسانی نازل شده است. علوم غریبه و ماوراءالطبیعه در قرآن کریم نیز بخشی از این رهنمودهاست که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. علوم غریبه و ماوراءالطبیعه در قرآن کریم به مسائلی اشاره دارند که از فراتر از حوزه دانش آدمیان و دیدگاه غیرمنطقی برخوردارند. در این مقاله به بررسی علوم غریبه و ماوراءالطبیعه در قرآن کریم می‌پردازیم و اسرار پنهان آن‌ها را باز می‌کنیم.

مطالبی که در این پست ارائه میشود

  • تعریف علوم غریبه و ماوراءالطبیعه

  • ماهیت علوم غریبه و ماوراءالطبیعه در قرآن کریم

  • علوم غریبه و ماوراءالطبیعه در قرآن کریم

  • اسرار پنهان علوم غریبه و ماوراءالطبیعه در قرآن کریم

  • جذابیت‌های علوم غریبه و ماوراءالطبیعه در قرآن کریم

  • و…

تعریف علوم غریبه و ماوراءالطبیعه

: علوم غریبه و ماوراءالطبیعه مجموعه‌ای از مفاهیم، معانی و اصطلاحاتی هستند که برای توصیف مسائل و پدیده‌هایی به کار می‌روند که در حوزهٔ علم و طبیعت، به دیدگاه منطقی و معمول انسانی نمی‌گنجند. این علوم به شیوه‌ای مختص به خود دنبال می‌شوند که شاید باورپذیری و قابلیت تحلیل منطقی دیگری ندارند. اما بر اساس آیاتی که در قرآن کریم وجود دارند، علوم غریبه و ماوراءالطبیعه چیزی نیستند که به دیدگاه منطقی نمی‌گنجند.

ماهیت علوم غریبه و ماوراءالطبیعه در قرآن کریم

: قرآن کریم یک کتاب الهی است که از زبان خداوند منزل شده است. بنابراین، هیچ کس بهتر از خداوند نمی‌تواند اطلاعات بیشتری دربارهٔ علوم غریبه و ماوراءالطبیعه داشته باشد. در قرآن کریم مسائل غریبه و ماوراءالطبیعه در بیشتر آیات به صورت بسیار کوتاه و با اندازهٔ کوچکی ذکر شده‌اند. اما در مجموع، مفاهیمی که در این آیات بیان شده‌اند، مرتبط با تجربیاتی هستند که در حوزهٔ ماوراءالطبیعه قابل توجیه هستند.

علوم غریبه و ماوراءالطبیعه در قرآن کریم

: علوم غریبه و ماوراءالطبیعه در قرآن کریم به موضوعات متنوعی اشاره می‌کنند. در برخی آیات، به مسائلی مرتبط با عالم برزخ و زندگی پس از مرگ اشاره شده است. برخی از آیات دربارهٔ اموری هستند که با طبیعت یا حیات دارایی‌ها در ارتباط هستند

دنیای ماوراءالطبیعه در قرآن کریم

: یکی از علوم غریبه و ماوراءالطبیعه که در قرآن کریم به آن اشاره شده است، دنیای ماوراءالطبیعه است. این دنیا به گونه‌ای است که ما در حال حاضر قادر به درک و تحلیل آن نیستیم. اما در قرآن کریم به گونه‌ای از این دنیا اشاره شده است که به ما اجازه می‌دهد که از این دنیا آگاه شویم. در قرآن کریم گفته شده است که خداوند به صورت مداوم با دنیای ماوراءالطبیعه در ارتباط است و آیاتی در قرآن کریم وجود دارد که به واقعیت این دنیا اشاره می‌کند.

اسرار پنهان علوم غریبه و ماوراءالطبیعه در قرآن کریم

: بسیاری از علوم غریبه و ماوراءالطبیعه در قرآن کریم شامل اسرار پنهانی هستند. این اسرار پنهان شامل مفاهیمی هستند که به دیدگاه منطقی توضیح داده نمی‌شوند. برای مثال، در قرآن کریم اشاره شده است که انسان می‌تواند با استفاده از طاقچهٔ خداوند، برخی از اسرار ماوراءالطبیعه را فهمیده و درک کند. اما برای رسیدن به این درک، نیاز به رشد روحی و معنوی داریم.

جذابیت‌های علوم غریبه و ماوراءالطبیعه در قرآن کریم

: علوم غریبه و ماوراءالطبیعه در قرآن کریم، علومی هستند که در پی بررسی آن‌ها، می‌توان با نگاهی جدید به دنیای پیرامونمان نگاه کرد. این علوم به ما کمک می‌کنند تا به دنیای پیرامون ما نگاه جدید و متفاوتی داشته باشیم و به راحتی از رویدادهای پیرامونمان فهم بیشتری پیدا کنیم. به عنوان مثال، در قرآن کریم به زیبایی‌های عالم ماوراءالطبیعه اشاره شده است که باعث تحسین و شگفتی ما می‌شود. این جذابیت‌ها باعث می‌شود تا در انجام تحقیقات و پژوهش‌های مربوط به علوم غریبه و ماوراءالطبیعه، به دنبال دانستن بیشتر دربارهٔ این دنیا و جهان ماوراءالطبیعه باشیم

علوم غریبه و ماوراءالطبیعه در قرآن کریم: اسرار پنهان و جذابیت‌های آن
علوم غریبه و ماوراءالطبیعه در قرآن کریم: اسرار پنهان و جذابیت‌های آن

مباحثی که در قرآن با موضوع علوم غریبه و ماوالطبیعه مطرح شده است

در قرآن کریم، به موضوعات متعددی اشاره شده که شامل علوم غریبه و ماوراء طبیعه نیز می‌شوند. برخی از این مباحث عبارتند از:

  1. علوم عرفانی و معرفتی: در قرآن، به مفاهیمی مانند توحید، معاد، عالم برزخ، قیامت و … اشاره شده که در علوم عرفانی و معرفتی بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند.
  2. آیات متعلق به معجزات: قرآن به صورت مکرر به معجزاتی اشاره دارد که توسط انبیاء و ائمه امامت انجام شده‌اند. برخی از این معجزات عبارتند از: آفرینش آدم و حوا، آیات تجلی خداوند در طبیعت، معجزات نبی موسی، معجزات نبی عیسی و غیره.
  3. آیات مرتبط با شیاطین: قرآن به صورت مکرر به شیاطین و اثرات منفی آن‌ها بر روی انسان‌ها اشاره دارد.
  4. آیات مرتبط با روحانیت و روح: قرآن به روحانیت و روح اشاره دارد و در برخی از آیات از مفاهیمی مانند روح الله، روح الامین و غیره نیز یاد شده است.
  5. آیات مرتبط با زمان و فضا: قرآن به صورت مکرر به مفاهیمی مانند فضا و زمان اشاره دارد و از این مفاهیم در برخی از آیات استفاده شده است.

ماوراء طبیعی و علوم غریبه مورد توجه بسیاری از افراد قرار دارند و در قرآن نیز به آن‌ها اشاره شده است. این موضوعات به دلیل شگرفی و شگفتی آن‌ها در جامعه بسیار مورد توجه هستند و برخی افراد برای بررسی این مباحث به دنبال شواهدی در قرآن هستند.

به طور مثال، در قرآن به وسیله آیاتی از جمله آیه ۱۴۴ سوره بقره، به مفهوم کعبه به عنوان مرکز جهانی مسلمانان و ارتباط این مرکز با فلک و ستارگان اشاره شده است. همچنین در سوره رحمن نیز به وجود فرشتگان و انواع جانداران در آسمان و زمین اشاره شده است.

در این میان، برخی از مفسران و پژوهشگران قرآن با توجه به تفسیرات مختلف، به این نتیجه رسیده‌اند که قرآن به صورت ضمنی به برخی از موضوعات مرتبط با علوم غریبه و ماوراء طبیعه اشاره دارد.

بنابراین، علوم غریبه و ماوراء طبیعه در قرآن به عنوان یکی از موضوعات مطرح شده است که برای بررسی و تفسیر آن‌ها نیاز به دانش و تجربه می‌باشد.

آیه های مربوط به علوم غریبه در قرآن کریم

بسیاری از آیات قرآن کریم در مورد علوم غریبه یا پدیده‌های ماورای طبیعی صحبت می‌کنند که در برخی از موارد تفسیر آنها به دشواری برخورد می‌شود. در زیر، تعدادی از این آیات را آورده‌ایم همراه با معانی و تفسیر آنها:

  1. «وَمَا يَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلَّا هُوَ ۚ وَمَا هِيَ إِلَّا ذِكْرَىٰ لِلْبَشَرِ» (سوره مُدَّثِّر، آیه 31)

معنی: هیچ‌کس جز خداوند، ارتش و لشکرهایش را نمی‌شناسد و این مطلب فقط یکی از تذکراتی است که برای انسانها به ارمغان آورده شده است.

  1. «يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَن تَنفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ فَانفُذُوا ۚ لَا تَنفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَانٍ» (سوره رحمن، آیه 33)

معنی: ای جن و انس! اگر توانایی نفوذ از مرزهای آسمان‌ها و زمین را دارید، پس نفوذ کنید! اما بدون داشتن قدرت و اجازه از خدا نمی‌توانید این کار را انجام دهید.

  1. «وَلَقَدْ آتَيْنَا دَاوُودَ وَسُلَيْمَانَ عِلْمًا ۖ وَقَالَا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي فَضَّلَنَا عَلَىٰ كَثِيرٍ مِّنْ عِبَادِهِ الْمُؤْمِنِينَ» (سوره نمل، آیه 15)

معنی: ما به داوود و سلمان، دانشی بخشیدیم و آنها گفتند: «حمد خداوندی است که ما را از بسیاری از بندگان او که مؤمنند، برتری داده است.»

  1. «وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلَّا وَهُم مُّشْرِكُونَ» (سوره یوسف، آیه 106)

معنی: بیشتر مردم به خدا ایمان نمی‌آورند، مگر اینکه به آن‌ها شریک بپردازند.

  1. «وَمَن يُهَاجِرْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُرَاغَمًا كَثِيرًا وَسَعَةً ۚ وَمَن يَخْرُجْ مِن بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا» (سوره النساء، آیه 100)

معنی: کسی که به سبب خدا هجرت کند، در زمین آسایش بسیار و فضای گسترده‌ای پیدا می‌کند. و هر کس که از خانه‌اش به سوی خدا و پیامبرش هجرت کند و پس از آن بمیرد، پاداش او به خدا تعلق دارد و خداوند بسیار بخشنده و مهربان است.

پرسش و پاسخ

سوال: آیه چندم قرآن درباره علوم غریبه صحبت می‌کند؟

پاسخ: قرآن در برخی آیات به مفاهیم و علومی اشاره می‌کند که ممکن است برای برخی از افراد غریبه و عجیب به نظر بیایند. برای مثال، آیه 96 سوره بقره و آیه 102 سوره بقره از جمله آیاتی هستند که به علوم غریبه اشاره می‌کنند.

سوال: آیا قرآن کریم به علوم غریبه توصیه می‌کند؟

پاسخ: قرآن کریم به عنوان یک کتاب مقدس و هدایت‌گر، به طور صریح به علوم غریبه توصیه نمی‌کند و به جای آن بر تلاش برای دانستن دین و اعمال خیر تأکید دارد. در آیات مختلفی از قرآن به مسئله دانش و علم اشاره شده و از اهمیت آن به عنوان یک وسیله برای رسیدن به خداوند و رسیدن به رضایت او سخن گفته شده است.

سوال: آیا قرآن کریم به تمرین علوم غریبه توصیه می‌کند؟

پاسخ: قرآن کریم به طور صریح به تمرین و یادگیری علوم غریبه توصیه نمی‌کند و بیشتر به آموزش علوم و دانش‌هایی که به دین و عقیده مربوط هستند تأکید دارد. قرآن به تقوا و عمل صالح دعوت می‌کند و به دانستن دین و عمل به طور صحیح و درست توجه دارد. به علاوه، قرآن از تمرین و تمرکز بر روی خداوند و پیامبران به عنوان موضوعات اصلی دین تأکید می‌کند و به این ترتیب، به مسائل غریبه و ناشناخته توصیه نمی‌کند.

سوال: آیا در دین اسلام، تمرین علوم غریبه ممنوع است؟

پاسخ: در اسلام، تمرین علوم غریبه و جادو به عنوان عملیاتی غیرقانونی و ممنوع تلقی می‌شود و با توجه به اینکه به کار گرفتن قوای ماورایی و ارواح جانداران تنها در اختیار خداوند مطلق است، انجام چنین عملیاتی برای افراد غیرمجاز و خارج از چارچوب شرعی حرام است. در واقع، اسلام تمرین علوم غریبه و جادو را نه تنها ممنوع و حرام، بلکه ناپسند و غیرقابل قبول تلقی می‌کند و به جای آن بر تلاش برای دانستن دین و شناخت اسرار آفرینش تأکید دارد.

سوال: آیا در قرآن کریم، ذکری از قدرت های ماورایی و غریبه وجود دارد؟

پاسخ: در قرآن کریم، به برخی از اتفاقات غریبه و قدرت‌های ماورایی اشاره شده است، اما همواره توضیحاتی در مورد جزئیات و ماهیت این قدرت‌ها وجود ندارد و به جای آن، بر توجه به توحید و وحدت خداوند تأکید شده است. برای مثال، در قرآن کریم به زندگی پس از مرگ، عرضه دنیا و معجزاتی که به وسیله پیامبران صورت گرفته است اشاره شده است، اما هیچ گاه به تمرین علوم غریبه و تسلط بر قدرت‌های ماورایی توصیه نشده است. در اسلام، تمرین علوم غریبه و جادو حرام است و باید به جای آن، به تلاش برای دانستن دین و عمل به طور صحیح توجه شود.

علوم غریبه و ماوراءالطبیعه در قرآن کریم: اسرار پنهان و جذابیت‌های آن
علوم غریبه و ماوراءالطبیعه در قرآن کریم: اسرار پنهان و جذابیت‌های آن

طلسم و علوم غریبه در قرآن کریم

در قرآن کریم به طلسم و علوم غریبه اشاره شده است، اما باید توجه داشت که این اشاره‌ها به معنای قطعی نبوده و برای فهم صحیح آن‌ها نیاز به توجه به تفاصیل و زبان قرآن داریم. در ادامه به برخی از این اشاره‌ها پرداخته می‌شود:

در سوره بقره آیه 102 آمده است: “وَاتَّبَعُوا مَا تَتْلُوا الشَّيَاطِينُ عَلَىٰ مُلْكِ سُلَيْمَانَ ۖ وَمَا كَفَرَ سُلَيْمَانُ وَلَٰكِنَّ الشَّيْاطِينَ كَفَرُوا يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَمَا أُنْزِلَ عَلَى الْمَلَكَيْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ ۚ وَمَا يُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّىٰ يَقُولَا إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلَا تَكْفُرْ ۚ فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا يُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ ۚ وَمَا هُمْ بِضَارِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ وَيَتَعَلَّمُونَ مَا يَضُرُّهُمْ وَلَا يَنْفَعُهُمْ ۚ وَلَقَدْ عَلِمُوا لَمَنِ اشْتَرَاهُ مَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ ۚ وَلَبِئْسَ مَا شَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ ۚ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ”

آیه 102 سوره بقره که درباره طلسم و علوم غریبه اشاره دارد، به شرح زیر است:

“و آنچه شیاطین بر پادشاهی سلیمان تلاوت می‌کردند را پیروی می‌کردند و سلیمان کافر نشد، امّا شیاطین کافر شدند؛ زیرا این شیاطین به مردم سحر را می‌آموختند و آنچه به دو فرشته به نام های هاروت و ماروت در بابل نازل شده بود را می‌آموختند؛ و هیچ‌کس را نمی‌آموختند مگر با این که بگویند: «ما تنها آزمایش هستیم، بنابراین کفر نکنید». از آن دو آموخته‌هایی که با آن انسان‌ها را به هم تفریق می‌کردند، تنها آنچه خداوند اجازه می‌داد، یاد می‌گرفتند؛ و به کسی آسیب نمی‌رساندند مگر با اجازه خداوند؛ و هیچ‌کدام از آن دو نمی‌توانست باعث آسیب و یا سودی برای هیچ‌کس شود، مگر با اجازه خداوند؛ آن‌ها آنچه به ضرر خود بود یاد می‌گرفتند، و آنچه به سود خود بود نمی‌آموختند؛ و در آخرت نیز می‌دانستند که خریدار آن‌ها چه خواهد شد؛ و زندگی‌ای که خریداری کرده‌اند، بسیار بد بود؛ زیرا که با بهایی بسیار بدون اینکه آن‌ها آن را بخرند، جان خود را به دست آورده بودند”.

تفسیر آیه :

این آیه درباره طلسم و علوم غریبه است و می‌گوید که شیاطین به پادشاهی سلیمان می‌رفتند و به او طلسم‌هایی می‌آموختند. اما سلیمان کافر نشد و فقط شیاطین کافر شدند، زیرا که این شیاطین به مردم سحر را می‌آموختند و آنچه به دو فرشته به نام های هاروت و ماروت در بابل نازل شده بود را می‌آموختند. آن دو فرشته نیز از آن دسته بودند که به آموختن طلسم و علوم غریبه می‌پرداختند. اما همه آن‌ها می‌دانستند که هیچ‌کس را نمی‌آموختند مگر با این که بگویند: «ما تنها آزمایش هستیم، بنابراین کفر نکنید». اگرچه این طلسم‌ها به نظر ظاهری قدرتمند بودند، اما در عمل هیچ اثری نداشتند و تنها با اجازه خداوند می‌توانستند آسیب یا سودی به کسی برسانند. همچنین آن‌ها در پایان زندگی می‌دانستند که با خریدن این طلسم‌ها، چه خریداری کرده‌اند و در آخرت زندگی‌ای که خریداری کرده‌اند بسیار بد بود. بنابراین، این آیه به ما یادآوری می‌کند که طلسم و علوم غریبه باعث آسیب و خسارت می‌شود و باید از آن‌ها دوری کرد.

نتیجه گیری :

این مطلب درباره علوم غریبه و ماوراءالطبیعه در قرآن است. در این مطلب، به بررسی مفهوم علوم غریبه و ماوراءالطبیعه، اشاره به آیات مربوط به این مسئله در قرآن، تفسیر این آیات از دیدگاه علما و اهل تفسیر و نیز برخی مطالب مرتبط با علوم غریبه و ماوراءالطبیعه می‌پردازد. در این مطلب ذکر شده است که قرآن بر این امر تأکید دارد که علم به دانش خداوند بسنده دارد و بیشتر از آن نیازی به دانشی دیگر نیست، اما به صورت کلی به وجود پدیده‌هایی مانند جادو، تعویذ و غیره اشاره می‌شود.

به عنوان مثال، در قرآن به برخی افراد که تعویذ می‌خواندند اشاره شده است که این کار به هدایت آنان کمک نمی‌کرد و بلکه به تبعات منفی منجر می‌شد. همچنین، در قرآن به پدیده‌هایی مانند خواب‌های پیشگونده و شنیدن صدایی از پشت گوش اشاره شده است که در تفسیرات مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

در این مطلب همچنین به بررسی بعضی از مفاهیم مرتبط با علوم غریبه و ماوراءالطبیعه پرداخته شده است، مانند مفهوم عین القطع و عین الیقین و نیز برخی مسائل مرتبط با قدرت خداوند و قوانین طبیعت.

به طور کلی، این مطلب به بررسی بعضی از آیات و مفاهیم مرتبط با علوم غریبه و ماوراءالطبیعه در قرآن می‌پردازد و به خوانندگان کمک می‌کند تا با دیدگاه‌های مختلف در این زمینه آشنا شوند.3

پرسش های متداول:

علوم غریبه و ماوراءالطبیعه در قرآن کریم: اسرار پنهان و جذابیت‌های آن
علوم غریبه و ماوراءالطبیعه در قرآن کریم: اسرار پنهان و جذابیت‌های آن

 آیا علم غریبه و ماوراءالطبیعه باور پذیر است؟

این موضوع در مورد آیات قرآنی که به علوم غریبه و ماوراءالطبیعه اشاره دارند بحث شده است. در قرآن به بعضی از پدیده‌های غریبه اشاره شده است که بعضی از آن‌ها قابل توضیح علمی هستند و بعضی دیگر ممکن است به دلیل کمبود دانش ما درباره آن‌ها غریبه به نظر بیایند. در هر صورت، قرآن تأکید می‌کند که دانش بیشتر به دانش خداوند بستگی دارد و برای درک بعضی پدیده‌های غریبه، شاید نیاز به دانش دیگری نباشد.

آیا تعویذ و جادو وجود دارد؟

قرآن به وجود پدیده‌هایی مانند تعویذ و جادو اشاره دارد، اما به تأکید بر اینکه دانش بیشتر به دانش خداوند بستگی دارد و ممکن است این پدیده‌ها به تبعات منفی منجر شوند، تأکید می‌شود. در علم پزشکی و روانشناسی نیز بررسی شده است که بعضی از روش‌های درمانی مانند روان درمانی نوعی تعویذ محسوب می‌شوند که تأثیرات مثبتی بر روی بیمار دارند.

علوم غریبه در قرآن چیست؟

آیا توانسته‌اید مفهوم چهارچوب‌های نورانی در قرآن را بیان کنید؟

در قرآن کریم به علوم ماوراءالطبیعه اشاره شده است؟

چگونه می‌توانیم به وجود خداوند با استفاده از قرآن کریم اثبات داشته باشیم؟

آیا توحید در قرآن کریم به طور کامل تبیین شده است؟

مفهوم روح و روحانیت در قرآن چیست؟

چگونه می‌توان درک بهتری از قرآن داشت؟

ادامه مطلب